Wat zijn zoekwoorden eigenlijk?

Zoekwoorden (ook wel keywords) zijn de woorden of zinnen die mensen in zoekmachines typen om informatie te vinden over een specifiek onderwerp. Ze spelen een belangrijke rol in SEO, omdat ze de zoekintentie van jouw doelgroep weerspiegelen. Het identificeren en gebruiken van de juiste zoekwoorden in jouw inhoud en op jouw website kan bijdragen aan een betere vindbaarheid en hogere ranking in zoekmachines.

Zoekwoorden zijn te onderscheiden in o.a. de volgende soorten


Short-tail

Dit zijn zoekwoorden die bestaan uit één of twee woorden. Voorbeelden van short-tail zoekwoorden zijn ‘webdesigner’, ‘SEO-specialist’ en ‘webbouwer. Deze zoekwoorden hebben een hoog zoekvolume (er wordt dus veel gezocht op dit soort woorden), maar zijn ook erg competitief.

Short-tail zoekwoorden zijn vooral geschikt voor websites die een breed publiek willen en aantrekken en veel verkeer willen genereren. Dit komt omdat ze een hoog zoekvolume hebben en dus veel potentiële bezoekers kunnen aantrekken. Maar omdat deze keywords breed zijn, kan het moeilijk zijn om je met short-tail zoekwoorden te onderscheiden van de concurrentie en een hogere rangschikking in zoekmachines te bereiken.

Het is daarom belangrijk om een uitgebreid zoekwoordonderzoek uit te voeren en te kijken naar long-tail zoekwoorden die specifieker zijn en minder concurrentie hebben. Door deze long-tail zoekwoorden te gebruiken in combinatie met short-tail zoekwoorden, kun je gerichtere verkeer naar je website leiden en je concurrenten overtreffen.

Long-tail

In tegenstelling tot de short-tail zoekwoorden zijn de long-tail zoekwoorden niet kort maar (je raadt het al…:-) lang. Het zijn zoekwoorden die uit drie of meer woorden bestaan. Voorbeelden van long-tail zoekwoorden zijn ‘Wordpress webdesigner, ‘SEO-Copywriter blog’ en ‘Uitbesteden bouwen website”. Deze zoekwoorden hebben over het algemeen minder zoekvolume, maar zijn ook minder competitief.

Locatiegerelateerd

Locatiegerelateerde zoekwoorden zijn heel handig als je naar een lokale ondernemer op zoek bent. Zo vond ik het bijvoorbeeld prettig om een fotograaf in de huren die uit dezelfde regio/stad kwam als ik. Mijn locatiegerelateerde zoekterm was: ‘Branding Fotograaf Hoorn’. Veel klanten hebben mij op deze manier ook gevonden. Door bijvoorbeeld te zoeken op ‘Webdesigner Hoorn’ of SEO Specialist in Noord-Holland kwamen ze snel uit bij mij. Deze zoekwoorden zijn dus gerelateerd aan een specifieke locatie. Deze zoekwoorden zijn vooral relevant voor bedrijven die zich richten op een specifieke regio. Voor een online sieradenwebshop is het bijvoorbeeld niet interessant om hier op te richten.

Product- of dienstgerelateerd

Product- of dienstgerelateerde zoekwoorden zijn zoekwoorden die specifiek gericht zijn op een bepaald product of dienst dat je aanbiedt. Dit type is zeer gericht en specifiek en helpt om mensen naar je website te trekken. Zij zoeken namelijk precies wat jij te bieden hebt! Voorbeelden van product- of dienstgerelateerde zoekwoorden kunnen zijn: “rode damesfiets met versnellingen”, “webdesign voor restaurants”, “fitnessapparatuur voor thuisgebruik”, enzovoort.

Het is belangrijk om je te richten op product- of dienstgerelateerde zoekwoorden, omdat dit type zoekopdrachten zeer gericht is. Daarnaast vergroot je de kans om relevante websitebezoekers aan te trekken. Deze vorm van zoekwoorden is over het algemeen minder concurrentiegevoelig dan bredere zoekwoorden en long-tail zoekwoorden. Dus meer kans op die hogere Google ranking. En ik weet dat je dat wil.  

Seizoensgerelateerd

Tot slot hebben we nog de seizoensgerelateerde zoekwoorden. Waarschijnlijk inmiddels een ‘open deur’ maar dit zijn zoekwoorden die gerelateerd zijn aan een specifiek seizoen of evenement. Hierbij wat voorbeelden van seizoen gerelateerde zoekwoorden:
– Kerstcadeaus
– Zomervakantie aanbiedingen
– Halloween kostuums

Waar zoekt jouw doelgroep op?

Het is belangrijk om te onderzoeken waar jouw doelgroep op zoekt. Welke woorden gebruiken zij? Wat zijn synoniemen? En welke suggesties geeft Google (heel belangrijk!)

Kruip in de huid van jouw potentiële klanten en gebruik de juiste zoekwoorden om op gevonden te worden.

Wil je meer weten over het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek? Lees mijn blog over keyword research. Meer weten over het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek? Of heb je hulp nodig bij het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek? Neem vrijblijvend contact met mij op!